Ztracená cesta, kurátor Petr Vaňous

 

Bezcestí mlčí…je jaksi cítit nekonečností (K. Čapek)

Výstavní projekt vychází a odkazuje na stejnojmennou povídku Karla Čapka ze sbírkové knihy Boží muka. Text byl poprvé publikován v časopise Lumír roku 1916. Tu samou povídku si později vybral známý český estetik Květoslav Chvatík k demonstrativnímu rozboru textu prostřednictvím strukturalistické analytické metody. ZTRACENÁ CESTA pojednává o tom, jak dva muži sejdou z cesty a zabloudí v nočním lese, přičemž jednoho z nich navštíví extáze okamžitého prozření. Projde jakýmsi osvícením, zrychleným pochopením všehomíra, které ale nemá jak zaznamenat. Jistota prozření zmizí s opětovným nalezením cesty a u muže se dostaví skepse. Z euforie nabyté jistoty nezbyde nic, než nejasná vzpomínka, že se tak, možná, stalo. 

Povídka tvoří koncepční rámec pro výběr autorek a autorů, kteří se ve své práci dotýkají přesahů lidské zkušenosti směrem do rozhraní, v němž už se nelze opírat o jistoty rozumu, a kde symbolicky hrozí ono „zbloudění z cesty“. Nebo lépe řečeno, kde je možno pochopit věci a jejich souvislosti jinak, nežli se jeví za běžných podmínek a v rámci pojmové definice. Autorský okruh zahrnuje způsoby tvorby, v nichž se zachází s meta-jazykem, s jeho aktualizací i rozrušováním. Tvorba se tu stává opakovaným vyprávěním, repeticí, v jejímž rytmu se se oslabuje logika uspořádaného světa, aby zazněla ta stránka zkušenosti, pro niž se „jazyk“ teprve hledá. Muž z Čapkovy povídky pojmenovává tento stav vytržení následovně: „Teď ještě nemohu nic rozlišovat. Pravdu musíš zažít jako cit, dříve než se ti stane slovem. Musíš se v ní octnout jako v prostoru, který nikam nevede, ale otvírá se na všechny strany; neboť tvé přemýšlení je jenom cesta jedním směrem, jako chodba mezi stěnami. Tvé myšlení jde jenom kupředu po některé z mnohých cest; ale jediná pravda nikam nejde a nemá nikam namířeno, nýbrž stojí jako rozloha.“

Objekt Schule se nachází v lokalitě, v níž lze zaznamenat silný ohlas katolické křesťanské tradice. Projekt ZTRACENÁ CESTA cílí na dekontextuální vnímání místa jako jinotajné zóny, z níž se rodí a v níž se obnovují a aktualizují kulturní a civilizační jevy charakteristické pro tuto pohraniční oblast. Mýtus se tu prolíná s legendistikou, historie s lidovým vyprávěním, pohádkami a morytáty. Temnota se světlem. Zbloudění s osvícením, naděje se skepsí.

Všem osloveným autorům byla zaslána povídka Karla Čapka. Někteří z nich reagovali přímo na text, jiní ve volnějších, ležérnějších parafrázích. U některých se vyloupla starší díla, která s tématem silně rezonují.  Výstava se stává vztahovou sítí významů, které se protínají v uzlových bodech a stejně tak se míjejí a rozcházejí v hranicích své vlastní „rozlohy“, kterou vymezuje kurátorský výběr. Ocitáme se uprostřed nikdy nekončícího vyprávění, které nemá začátky ani konce. Pouze neustále plynoucí průtočnost, v níž se pozměňují konkrétní  jména a dějové rámce, zatímco zakládající princip vyprávění jako tvorba, rekonstrukce a rozklad symbolů a významů, trvá napříč časy, epochami a civilizacemi. Pokud připustíme, že na počátku bylo slovo, co bude na konci? A zase, co pro nás tyto hypoteticky stanovené začátky a konce vlastně znamenají?    

Petr Vaňous

Dominik Běhal (1988) absolvoval v l. 2009 – 2015 Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér Malba III, Škola prof. Michaela Rittsteina; Ateliér Grafika II, prof. Vladimír Kokolia).  

Radka Bodzewicz (1991) absovovala v l. 2011 – 2017 Akademii výtvarného umění v Praze (Ateliér Grafika II, Škola prof. Vladimíra Kokolii; Ateliér Socha II, Škola prof. Jindřicha Zeithammla). V r. 2016 studijně pobývala na Robert Gordon University – Gray´s School of Art, Aberdeen. V r. 2018 se stala finalistou ceny Leinemann-Stiftung fur Bildung und Kunst Award. 

Peter Fabo (1983) absolvoval v l. 2004 – 2010 Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (obor Fotofrafie, pod vedením Pavla Štechy; Ivana Pinkavy; Alexandry Vajd & Hynka Alta). V r. 2007 prošel v rámci VŠUP stáží v ateliéru Typografie. V r. 2007 studijně pobýval na Facultad de Bellas Artes de Granada ve Španělsku a v. 2009 na University of Art and Design, Cluj Napoca v Rumunsku. 

Markéta Korečková (1975) absolvovala v l. 1992 – 1999 Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér Socha II, prof. Karel Nepraš, prof. Jindřich Zeithamml; Ateliér intemediální tvorby, prof. Milan Knížák). V r. 1993 prošla stáží na Sommerakademie Salcburg u prof.L. Ewinga. V r. 2007 se stala finalistou Ceny 333 NG a ČEZ. 

Julia Koudela Hansen Löve (1975) absolvovala v l. 1995 – 2001 Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér Malba I, Škola prof. Jiřího Sopka). V l. 2001-2002 pokračovala ve studie na Hochschule für Bildende Künste Dresden v ateliéru malby a grafiky u profesora Hanse Petera Adamskiho. V l. 2002 – 2010 žila v Berlíně. V r. 2006 zde oddržela Stipendium der Käthe-Dorsch-Stiftung, Berlín.

Matěj Lipavský (1985) absolvoval v l. 2004 – 2010 Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér Malba I, Škola prof. Jiřího Sopka; Ateliér Socha II, Škola prof. Jindřicha Zeithammla). Od r. 2019 je členem SČUG Hollar. Vedle malby a sochy se věnuje také poezii.  

Ondřej Maleček (1977) absolvoval v l. 1997 – 2001 Divadelní fakultu AMU v Praze (obor Scénografie) a v l. 2000 – 2006 Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze (Ateliér malby, prof. Pavel Nešlěha; doc. Stanislav Diviš). V r. 2010 obdržel stipendium MK ČR na tvůrčí činnost. Od r. 2010 působí jako externí lektor NGP. 

Josef Mladějovský (1986) absolvoval v l. 2005 – 2010 Katedru malby Ostravské univerzity (ateliér Františka Kowolowskiho). V r. 2011 byl nominoávan na cenu Sovereign Prize 2011 a v témže roce obdržel třetí místo v rámci IV. Ročníku Ceny kritiky pro mladou malbu s přesahy. 

Tomáš Skála (1987) absolvoval v l. 2007 – 2013 Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér Socha III, Škola Lukáše Rittsteina). V r. 2011 studijně pobýval na Listahaskoli Íslands (Icelandic Academy of the Arts) v Reykjavíku (Island). 

Tereza Štětinová (1987) absolvovala v l. 2006 – 2013 FAMU v Praze (obor Fotografie, pod vedením Bohumíra Prokůpka; Štěpánky Šimlové). V l. 2010-2011 studijně pobývala na École Nationale Supérieure d’Art Villa Arson, Nice ve Francii. V r. 2018 rezidenčně pobývala v Atelierhaus Salzamt v rakouském Linzi. V r. 2018 obdržela stipendium MK ČR na tvůrčí činnost.